הקדמה

לפני שהפכתי להיות פראני חקרתי לעומק את עולם הצומות ואיך שהוא משפיע על גופנו. שמעתי שמועות רבות שנשמעו לי פשוט לא הגיוניות. הרי אוכל הוא הדלק של גופנו, מדוע שהגוף יהיה יותר חזק כאשר נעדרים מאוכל?

בואו נחשוב על מספר דברים לפני שניכנס לעומק העניינים:

1. מדוע חיות בטבע (או חיות בית) מפסיקות לאכול לחלוטין ונכנסות לצום כאשר הן חולות? אנחנו בתור בני אדם מקבלים ישר מרק עוף מסבתא ונלחמים באינסטינקטים שלנו שאומרים לנו לא לאכול. כל זה כנראה בגלל החינוך והמוסכמות החברתיות של "תאכל ותתחזק".

2. מדוע בשורש של כל הדתות הגדולות ישנם צומות. אמנם כיום צומות אלו בדת היהודית נחשבים כ"תענית", אך במקור צומות היו דרך להתקרבות אל האלוהות. כאשר הגוף הפיזי נקי, כך גם הנשמה. דוגמאות לכך ניתן למצוא במעמד הר סיני שם משה צם מאוכל ומים לתקופה ממושכת, בודהה שעשה מדיטציה ממשוכת גם כן מתחת לעץ ל-40 ימים, מוחמד שהיה צם פעמיים בשבוע (ימי שני וחמישי) ועוד המון דוגמאות שונות…

3. מדוע ישנם מחקרים שמראים כי יונקים (התחום נקרא באנגלית Caloric restriction) שמצמצמים משמעותית את הצריכה הקלורית שלהם חיים יותר זמן עם משמעותית פחות מחלות?

4. מדוע יש מחקרים שמראים כי האנשים שחיים הכי הרבה זמן בעולם הם אנשים שחיים מכמות קטנה של מזון או שאוכלים עד 80% שובע?

מה קורה לגוף בצום

כל תא בגופנו מכניס אנרגיה ופולט לחלל הבן תאי את הזבל שהוא רוצה לרוקן. בעצם כל תא הוא כמו אדם מהבחינה הזו. לאחר מספר שעות של אי אכילה הגוף כבר לא מתפקד בצורה רגילה של קליטה פליטה אלא מתחיל להתרכז אך ורק בתהליך הפליטה והניקיון. תהליך זה מתחיל בסוף תהליך העיכול (שלוקח עד 20 שעות, אבל ממש מרוכז ב-8 השעות הראשונות) ויכול להימשך זמן רב. מה שנפלא בתהליך הזה הוא שהגוף בראש ובראשונה ישתמש בגופים הזרים ליצירת אנרגיה. זאת אומרת כל מה שנשאר כשאריות, כל התאים הפולשים (אפילו תאי סרטן), כל מה שהוא לא מזהה בתור חיובי נלקח, משומש ומושמד.

היומיים הראשונים מנקים את הגוף הכי הרבה, אבל כמובן שניתן להמשיך די הרבה (יום כיפור נראה קטן עלינו פתאום… ). ישנם המון סימפטומים שקורים במהלך הצום אבל מה שחשוב לזכור זה שהם עוברים אחרי הימים הראשונים. אחרי היומיים הראשונים אנו מתחילים להרגיש מלאי אנרגיה והרעב וההתמודדויות הראשונות עוברים לחלוטין, בניגוד מוחלט למה שלימדו אותנו ולמה שאנו מצפים.

הסימפטומים קורים בעיקר בגלל שיש לנו כמות רעלים גדולה שהצטברה, שיש לנו הרגל של לאכול מספר פעמים ביום (למרות שזה לא הכרחי – זה פשוט הרגל). מי שנקי לחלוטין או חי בדיאטה צמחונית \ טבעונית ימצא שצום יותר קל לו ממי שרגיל לאכול דברים "כבדים" יותר. אותם סימפטומים גורמים לנו לחשוב שאנחנו חלשים בגלל הצום או שאנחנו מרגישים רע בגללו. ובהחלט הסימפטומים יפסיקו אם נתחיל לאכול שנית. הם יפסיקו לא בגלל שהתחלנו לאכול והגוף סוף סוף מקבל אנרגיה, אלא כי הפסקנו את תהליך ההתנקות של הגוף וזה בעצם מה שהקשה עלינו.

חלק מהתופעות של תהליך ההתקנות יכולות להיות ריח רע מהעור (רעלים שיוצאים מהגוף), ריח רע מהפה (בעיקר אם אתם מעשנים), חולשה, לחץ דם נמוך, סחרחורות קלות ועוד כמה תסמינים. במידה ואתם נקיים או מתרגלים צומות על בסיס קבוע – יהיו לכם ממש מעט מהתופעות הנ"ל.

סוגי הצומות הבסיסיים

צום מיצים – צום שמבוסס על משפחה מסוימת של מיצים, בדרך כלל עד שבוע, יש כאלו שעושים את זה יותר. בצום מסוג זה הניקיון אינו עמוק אך מורגש. כמות האנרגיה גדולה מכיוון שהגוף אינו צריך להוציא אנרגיה על עיכול ובנוסף משתדלים לא לשתות המון כדי שהגוף עדיין ישרוף אנרגיה חלופית ויתנקה מרעלים במקום להיות מוזן ממזון.

צום מים – צום מים מאוד מומלץ על בסיס קבוע. עדיף לשתות כמובן מים מינרלים \ מזוקקים. מדובר על תקופה שנעה בין יום אחד לחודש (הרוב בוחרים עד שבוע) שבו שותים רק מים.

צום יבש – הצום האולטימטיבי מבחינת רמת הניקיון. עושים צום זה בין יום לארבעה ימים (תלוי בהרגשה). מעטים עושים יותר ועולים עד שבעה ימים ומדובר על אנשים מתורגלים כבר. נאמר שכל יום של צום יבש שווה ערך לשלושה ימים של צום מים מבחינת רמת הניקיון. לא מומלץ להתחיל עם צומות יבשים (אלא אם כן מדובר על יום אחד בלבד), למרות שהם הכי אפקטיביים.

צום כהרגל

במשך שש שנים לפני היותי פראני הייתי משתדל לצום צום מים פעם בשבוע. העניין היה לשמור על ניקיון הגוף וגם לבחור בתרגיל של משמעת עצמית כדי להתחזק. השבועות הראשונים באמת היו שונים בזמן שבניתי את ההרגל. לאחר מכן ההרגל כבר הוטמע, הרגלתי את המשפחה ואת הקולגות שביום הראשון של השבוע אני פשוט לא אוכל ולכן אין סיבה להזמין אותי לארוחת צהריים. אם הייתי רעב הייתי פשוט שותה מים או תה ירוק שהם חסרי קלוריות לחלוטין.

ההרגל הוא טוב כי אנחנו תמיד מתמלאים מחדש ברעלים. אפילו אלו מאתנו שמרגישים שהם הכי נקיים אינם יודעים זאת – אבל הרעלים מגיעים מכל מקום, מפליטות פחמן דו חמצני שאנו מקבלים בכביש, ממזון שעבר תהליכים שונים, ממחשבות שליליות שמשפיעות על הגוף לרעה או משברים נפשיים. הרעלים תמיד יהיו שם, אפילו אם יש מעט. צום בתור הרגל שומר את הגוף נקי. העניין של הפעם בשבוע הוא פשוט כי יותר קל להכניס את זה ללו"ז ולא לוותר ולחזור לאזור הנוחות שלנו. אפשר גם פעם בחודש צום של יומיים על מים אבל לוודא שאנחנו זוכרים ולא "מדלגים" עליו.

טיפים לצומות

  • אם מדובר על צום שאינו יבש – אם רעבים אפשר פשוט לשתות וזה ימלא את תחושת החוסר.
  • אין צורך לרחם על עצמכם, אם הכנתם את עצמכם ואתם יודעים מראש כמה זמן הצום ייקח – אתם לא תרגישו רעב. המוח גורם לכך שתשכחו מזה עד הרגע שתרצו באמת לחזור לאכול.
  • תחשבו על כך שכל החיים אתם אוכלים, אז מה זו הפסקה קטנה של יום או מספר ימים בשביל התנקות הגוף…
  • עדיף בהתחלה לעשות את הצום במקום שקט, ללא לחץ או הפרעות של העבודה. אחרי שמתרגלים לשגרה של צומות ניתן לשלב את החיים הרגילים.
  • השפעה חברתית – זה שאחרים לא עושים את זה לא אומר שזה הדבר הנכון. תרגישו עם עצמכם אם אתם מרגישים שאתם רוצים לצום ואל תקשיבו לחברים. צום מוכח בתור אחד מהתרופות הכי בריאות לגוף. עובדה.
  • עדיף לתרגל צומות על בסיס קבוע.
  • פעם או פעמיים בשנה מומלץ לעשות צום של כמה ימים (משום מה רוב האנשים מעדיפים לעשות זאת אחרי החגים…)

כמובן שיש עוד הרבה לומר על צומות וכאן אני רק רוצה למשוך את הנושא לתשומת לבכם :). תחשבו על דבר נוסף -> באנגלית המילה breakfast היא בעצם break – fast, משמע הפסקת הצום!

למי שמתעניין, אני מעביר מדי פעם הרצאות גם בנושא זה, אפשר להתעדכן בדף ההרצאות או להירשם לרשימת התפוצה שבה אני מודיע מראש מתי תהיינה הרצאות בנושא.

ריי.